Translator

24.8.10

ПЕТАР БОЖОВИЋ О КУЛТУРИ У СРБИЈИ

ПРЕУЗЕТО ОД :

BEOGRAD 24. 08. 2010

PRESS

INTERVJU, Petar Božović, glumac

Vrh vlasti podržava nekulturu

Ne mislim da je gluma kriva što imam samo jednog sina i unuku. Država se ne bavi nama jer je shvatila moć nekulture i njoj se posvetila

1
Legenda srpske glume Petar Božović, koji ovih dana boravi na Filmskim susretima u Nišu, poručuje da je zadovoljan svojom karijerom, ali ne krije razočaranje što su srpska gluma, kultura i tradicija na nizbrdici. U intervjuu za Press Božović zamera svojim mlađim kolegama manjak integriteta, a sebi što nije stvorio veću porodicu.

- Zadovoljan sam što sam uspešno radio ono za čim sam žudeo i što mi je Bog dao malo talenta. Zbog toga mi rad predstavlja zadovoljstvo, jer nije baš preporučljivo raditi ovaj posao na mišiće. Najvrednije u glumi je očovečenje koje se stiče kroz sve te uloge i sve karaktere, i one pozitivne i one negativne, i one koje hvalite i one koje morate da branite. Čuvajući svoj integritet, ja sam se u životu toliko puta odrekao uloga u pozorištu i na televiziji koje nisu odgovarale mojoj predstavi o težini, bez obzira na to da li su bile komične ili tragične.

Šta je ono što vam je gluma dala i da li vam je nešto uzela?

- Vredno je to što sam se družio sa svim zamišljenim ljudima iz najvećih dela dramskih pisaca, ali i sa živim svetom koji sam sretao i upoznavao tokom svog rada, sa predelima, sa životinjama i sa ljudima. Da li mi je gluma nešto uzela? Možda jeste, ali ne znam šta je to. Fali mi velika porodica, ali ne mislim da je tome gluma kriva. Imam samo jednog sina, sada i unuku, trogodišnju Anđelu. Kada me vidi na televiziji, viče: „Deda, deda". To je jedna od mojih najvećih radosti.

Kako gledate na budućnost srpske glume? Gde ide glumačka umetnost u Srbiji?

- Ako pogledate tu plejadu glumaca koji glume po serijama, njihove uloge su mlitave i nisu izazovne, ili oni možda misle da su izazovne zato što ih strpaju u novine ili na televiziju. Ti isti glumci igraju i u sledećoj seriji, a serija na seriju liči, pa kako onda da se glumci razvijaju?! U tom smislu oni su u veoma jadnoj situaciji, zbog finansija moraju da rade, a u umetničkom smislu nisu nigde. Ponose se time što im je beležnica puna uloga, ali one nemaju vrednost koja bi im omogućila pun umetnički izraz.

Iza vas su decenije umetničkog rada. Da li je teže bilo raditi kada ste počinjali sa glumom, ili su sada teža vremena?

- Ranije se ozbiljnije radilo zato što se država brinula o umetnosti, shvatajući moć kulture. Međutim, sada se država nama ne bavi jer je shvatila moć nekulture, pa se njoj posvetila. Centri nekulture su jako moćni, oni su postali stubovi vlasti koja ih finansira, podržava, čak i lično posećuje.

2
Nezadovoljni glumac... Božović kaže da je srpska kultura na nizbrdici

Šta je posledica toga?

- Posledica toga je da je Toronto najveći srpski grad. Niko ne pravi statistiku koliko mladih, vrednih ljudi zbog ovakvog stanja napušta domovinu. Oni koji su ovde ostali treba da budu zadovoljni, jer borba za hleb je uspela, ali za hleb najnižeg kvaliteta, da ne upotrebim jednu odvratnu reč, nije u redu prema hlebu. A igara nikad više nije bilo. Svako mesto ima svoj festival i posle dve godine već je tradicionalan. Malo folklora, neka seljanka piticu neku spremi, druga proju, pa se hvalimo da su to naši specijaliteti, kao da smo tek sad otkrili šta su proja, kajmak i duvan čvarci, kao da je to tradicija Srbije. E, pa, nije! Tradicija je nešto drugo, ono duhovno što je ubijeno u Srbiji, a to su porodica, crkva, a o armiji da ne govorim. Vojska je degradirana do nivoa ferijalnog saveza. Mladi ljudi ne nose uniforme nego trenerke, ne nose sablje već štapove za golf. Čuvati brend srpskog vojnika ne znači održavati militantne skupove i pretiti drugima, nego omuževiti Srbiju koja priprema neke druge parade sa ponosom, umesto svečane momačke parade prateći svoje sinove u vojsku.

D. KOCIĆ

1 коментар:

  1. Odlicno sagledavanje gospodina Bozovica ,kamo srece da je u Srbiji jos tako realnih i bistoumnih ljudi.

    ОдговориИзбриши